Thursday 19 May 2011

Kenapa Harga Emas Jatuh

Penarikan Keluar Pelaburan Emas Oleh Soros Hedge Fund

Setelah terkenal dengan menyebut emas sebagai 'gelembung aset utama,' George Soros, bersama-sama dengan dana pelaburan terkemuka, telah menjual saham serta pemilikan logam emas dan lain-lain.

(18 Mei 2011) - Billionaire $ 28,000,000,000 hedge fund investor George Soros telah melepaskan sahamnya dalam pelbagai pelaburan emas.

Dalam menghadapi kelemahan dolar AS dalam beberapa tahun terakhir, pelabur miliarder dan filantropis telah meningkatkan pemilikannya dalam emas, perak dan logam berharga lain. Namun, awal bulan ini, menurut Wall Street Journal, dana Soros yang berpusat di New York - Soros Fund Management - menurunkan pemilikan atas menukar-tersenarai SPDR emas-Gold Trust disokong dana sebesar 4,7 juta saham menjadi 49.400 saham, dengan undian sebanyak $ 6.900.000 pada tarikh 31 Mac.

Kabar ini mengecewakan bagi pelabur emas kerana Soros telah dianggap sebagai pemimpin dalam mengejar emas selama dua tahun terakhir, menurut Markus Luschini, ketua strategi pelaburan di Janney Montgomery Scott, broker dealer-daerah. "Setiap kali seseorang yang menonjol dan berjaya dari sudut pandangan pengurusan pelaburan membuat seperti perubahan dalam peruntukan, banyak pelabur yang cenderung mengikutnya," katanya aiCIO, menambah bahawa untuk seorang pelabur yang khas, emas masih merupakan pelaburan terbaik ketika sekitar 3 - 5% daripada portfolio.

Mengulangi kemungkinan menggiringi perilaku berikut keputusan Soros, Matt Zeman, ketua perdagangan di Kewangan Kingsview, berkata kepada Wall Street Journal: "Saya berasumsi dia duduk di sebuah gunung raksasa labah di posisi itu dan tindakan bijaksana yang harus anda lakukan sudah pernah ke beberapa buku itu Kerana dia pergi, anda akan melihat banyak spekulator kecil melompat kapal .. "
Demikian pula untuk Soros, yang terkenal disebut emas "gelembung aset utama," kata Dean Baker, co-pengarah di Center berhaluan kiri untuk Penyelidikan Ekonomi dan Dasar di Washington aiCIO bulan lalu: "Emas telah memiliki besar run-up – yang menyarankan gelembung. " Baker telah memberi amaran tentang pelabur institusi terlebih-memperuntukkan pelaburan untuk emas.

Logam dahulu, sering dilihat sebagai syurga yang selamat selama tempoh krisis, sedang semakin diteliti sebagai pelaburan dana pencen dan abadi. Setelah pembelian baru-baru ini hampir $ 1 bilion emas jongkong fizikal oleh University of Texas Syarikat Pengurusan Pelaburan (UTIMCO), Baker berkata: "Aku tidak akan mempertimbangkan untuk melabur dalam emas. Saya berasumsi mereka mengharapkan inflasi yang lebih tinggi, tapi aku tidak mengerti. Saya pikir ini konyol.Dalam hal ini, saya tidak melihat mengapa UTIMCO akan melakukan hal ini. "

No comments:

Post a Comment